Kolagen w pożywieniu, czyli jedz na zdrowie!

Choć zdecydowana większość z nas wie, że kolagen znajduje się również w spożywanym na co dzień pożywieniu, nie oznacza to wcale, że nie mamy żadnych wątpliwości z nim związanych. Najczęściej zastanawiamy się nad tym, czy nasz organizm będzie go w stanie w pełni wykorzystać, choć duże znaczenie ma dla nas i to, czy kolagen znajduje się w pozywaniu w takich ilościach, w jakich jest nam potrzebny.

Kolagen

Na szczęście, dylematy te nie muszą pozostawać bez odpowiedzi. Kolagen to około 1/3 białek, z jakimi mamy do czynienia w naszym ciele. Co więcej, jest to również ponad 2/3 masy białek skóry, z którą zresztą najczęściej się go kojarzy. Nie oznacza to jednak, że kolagen wpływa wyłącznie na prawidłowe funkcjonowanie naszej skóry, choć rzeczywiście, właśnie z nią kojarzy się go najczęściej. Dziś wiemy już, że kolagen dzieli się na dwadzieścia różnych rodzajów. Co więcej, każdy ma nieco inną funkcję, a tym samym może znajdować się też w innych częściach naszego ciała.

To właśnie mu prawidłową pracę zawdzięczają narządy takie, jak choćby mózg, wątroba i serce. Jest to również rozwiązanie niezawodne, jeśli chcemy, aby nasze stawy funkcjonowały prawidłowo. Co ciekawe, naukowcy nadal mają nad czym pracować, wiemy bowiem o ośmiu rodzajach kolagenów, których funkcje nadal nie są znane. Pomiędzy kolagenem, a innymi białkami odżywczymi istnieje przynajmniej kilka różnic. Tu warto wspomnieć choćby o wysokiej zawartości aminokwasów proliny, glicyny oraz lizyny. Często są to substancje, których praktycznie nie spotkamy w innych białkach.

W jakim pożywieniu znajdziemy kolagen?

Kolagen jest cennym składnikiem naszej diety, konieczne okazuje się jednak posiadanie wiedzy na temat tego, gdzie go szukać. Na pierwszy plan wysuwa się tu galaretka z nóżek wieprzowych i cielęcych, cennym nośnikiem kolagenu są jednak również ryby w galarecie oraz galarety i zupy z kurzych łapek i smaczne galaretki owocowe. Co ważne, posiłki bogate w kolagen należy spożywać systematycznie, nie ma bowiem mowy o tym, abyśmy najedli się na zapas golonki lub galarety. Nie można też zapominać o znaczeniu witaminy C, która ściśle współpracuje z tym białkiem.

Posiłki z kolagenem

Przyswajalność kolagenu w jedzeniu

Przez wiele lat byliśmy przekonani o tym, że ten kolagen, który dostarczamy organizmowi w pokarmach, jest bezpośrednio nieprzyswajalny, nie trawi go bowiem trypsyna będąca jednym z enzymów żołądkowych. Dziś wiemy jednak, że nie jest to do końca prawda, choć przyswajalność białek kolagenowych w pożywieniu rzeczywiście nie jest duża. Czy zatem warto spożywać tłuste produkty wiedząc, że większość kolagenu i tak nie zostanie przyswojona przez organizm. Okazuje się, że nadal jest to wskazane zwłaszcza, że jego przyswajalność z chudego mięsa lub nabiału jest jeszcze niższa.

Suplementy czy pożywienie z kolagenem?

Jeśli chcielibyśmy całkowicie uciec od suplementacji, musielibyśmy przyjmować nie tylko posiłki bogate w kolagen, ale i imponujące z uwagi na swoją objętość. Co więcej, nie moglibyśmy zapomnieć o tym, aby przyjmować je z dużą regularnością. Nie można jednak zapominać, że jedzenie ciągle tego samego nie jest dobre dla zdrowia.

Story Page